Voertuiginspectie en een voertuigtaxatie

Voor zowel inspecties als taxaties zijn vaak de onafhankelijke bevindingen van een ervaren inspecteur nodig. Of het nu gaat om een onafhankelijke einde contract inspectie voor je leaseauto die je gaat inleveren of een uitgebreide WEV-taxatie voor het importeren van het door jou aangekochte buitenlandse voertuig.

 

Wat is het verschil tussen een voertuiginspectie en een voertuigtaxatie

Hoewel beide termen, “inspecteren” en “taxeren”, betrekking hebben op het beoordelen van een voertuig, verschillen ze in doel en uitvoering:

Voertuiginspectie:

Doel: Een voertuiginspectie is gericht op het beoordelen van de algehele conditie en functionaliteit van een voertuig. Het omvat het controleren van mechanische, structurele, elektrische en cosmetische aspecten van het voertuig.
Uitvoering: Een inspectie wordt uitgevoerd door een deskundige die de nodige expertise heeft om het voertuig grondig te onderzoeken. Dit kan worden gedaan als onderdeel van einde lease of huurcontract, aankoopbeoordeling, remarketing, verzekeringsevaluatie of voor andere doeleinden.

Voertuigtaxatie:

Doel: Een voertuigtaxatie heeft als doel de waarde van een voertuig te bepalen. Dit kan worden gedaan voor verschillende redenen, zoals verkoop, aankoop, verzekering of juridische doeleinden.
Uitvoering: Een taxatie wordt uitgevoerd door een professionele taxateur die de huidige marktwaarde van het voertuig bepaalt op basis van verschillende factoren, waaronder merk, model, leeftijd, kilometerstand, algemene staat en aanwezige schade. De taxateur kan gebruikmaken van vergelijkbare voertuigen, marktonderzoek en expertise om een nauwkeurige waardebepaling te doen.

In het kort: een inspectie richt zich op de staat en functionaliteit van het voertuig, terwijl een taxatie gericht is op het bepalen van de financiële waarde ervan.

“Met onze professionele voertuigtaxatie bepalen we nauwkeurig de waarde van je voertuig op basis van marktonderzoek en expertise, voor verschillende doeleinden zoals verkoop, aankoop of verzekering.”

Welke verschillende voertuigtaxaties bieden jullie aan

Young- en oldtimertaxatie: Een young- of oldtimertaxatie omvat een grondige inspectie van het voertuig om de huidige marktwaarde vast te stellen. Dit omvat controle van de algemene staat, documentatie, kilometerstand, technische componenten, cosmetische aspecten en marktonderzoek. Het resulteert in een taxatierapport dat kan worden gebruikt voor verzekeringsdoeleinden, verkoop of investeringsbeslissingen.

BPM taxatie: Een BPM-taxatie is een evaluatieproces waarbij de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) wordt bepaald voor een voertuig dat in Nederland wordt ingevoerd of gekocht. Het doel is om de belastbare grondslag te bepalen aan de hand van verschillende kenmerken van het voertuig, zoals de cataloguswaarde, leeftijd, kilometerstand en technische specificaties, om zo de juiste hoeveelheid BPM te berekenen die moet worden betaald.

Krassen in autolak

Welke verschillende voertuiginspecties bieden jullie aan

Einde contract inspectie: Een einde contract inspectie bij voertuigen is een inspectie die wordt uitgevoerd aan het einde van een leasecontract of huurovereenkomst. Het doel van deze inspectie is om de staat van het voertuig te beoordelen voordat deze wordt teruggegeven aan de leasemaatschappij of verhuurder.

Tijdens een einde contract inspectie wordt het voertuig grondig geïnspecteerd op eventuele schade, slijtage of gebreken die niet onder normale gebruiksomstandigheden vallen. Dit zijn onder meer krassen, deuken, beschadigingen aan het interieur, ontbrekende onderdelen, buitensporige slijtage en de technische staat van het voertuig.

De bevindingen van de inspectie kunnen van invloed zijn op eventuele kosten die de huurder of lessee moet betalen bij het inleveren van de auto. Als er schade of excessieve slijtage wordt geconstateerd die niet is opgenomen in de overeengekomen normen voor normale slijtage, kan de leasemaatschappij of verhuurder kosten in rekening brengen voor reparaties, waardevermindering of het herstel van de schade.

Het is belangrijk voor huurders of lessees om de staat van de auto te controleren voordat deze wordt ingeleverd om verrassingen bij het einde van het contract te voorkomen. Sommige lease- of verhuurbedrijven bieden zelfs de mogelijkheid van een voorinspectie, waarbij eventuele schade of problemen worden vastgelegd voordat het voertuig wordt ingeleverd, om later misverstanden te voorkomen. Eventuele schade ontstaan tijdens het transport, na het inleveren van het voertuig op een externe locatie, kan op deze manier worden uitgesloten van de eindafrekening.

Tussentijdse contract inspectie: de uitvoering van dit type inspectie is hetzelfde als die van een einde contract inspectie echter dient de inspectie een ander doel. Tussentijdse inspecties worden uitgevoerd bij berijderswissels, overname leaseauto naar een nieuw bedrijf of nieuwe leasemaatschappij en bij overname van een leasecontract. Met een tussentijdse inspectie kan worden bepaald welke beschadigingen voor rekening zijn van de eerste bestuurder en in welke staat de nieuwe bestuurder het voertuig ontvangt zodat deze niet de reparatiekosten en/of waardevermindering krijgt doorbelast welke al aanwezig waren voor de berijderswissel.

“Met onze tussentijdse inspecties bent u verzekerd van een soepele overdracht bij berijderswissels of leasecontractovernames.”

Waarom youngtimer laten taxeren

Er zijn verschillende redenen waarom het laten taxeren van een youngtimer een verstandige keuze kan zijn:

Verzekeringsdoeleinden: Een taxatie kan helpen bij het verkrijgen van een geschikte verzekering voor de youngtimer. Veel verzekeringsmaatschappijen vereisen een taxatierapport om de waarde van de auto vast te stellen en de juiste dekking te bieden.

Waardebepaling: Een taxatie geeft een nauwkeurige schatting van de huidige marktwaarde van de youngtimer. Dit kan handig zijn bij het bepalen van een verkoopprijs als u overweegt de auto te verkopen, of het kan u helpen de waarde van je bezit beter te begrijpen.

Restauratieprojecten: Als u van plan bent om de youngtimer te restaureren, kan een taxatie helpen bij het vaststellen van de huidige waarde van de auto voordat de restauratiewerkzaamheden beginnen. Dit kan als referentiepunt dienen om te bepalen hoeveel geld je wilt investeren in de restauratie.

Verzamelobjecten: Sommige mensen bezitten youngtimers als verzamelobjecten of investeringen. Een taxatie kan helpen bij het vaststellen van de waarde van de auto voor verzekerings- en investeringsdoeleinden.

Fiscale doeleinden: In sommige gevallen kan een taxatie nodig zijn voor fiscale doeleinden, bijvoorbeeld bij het vaststellen van de waarde van een youngtimer voor belastingaangifte of erfbelasting.

Waarom een BPM taxatie

Maximale Kostenbesparing: Met een gedetailleerde taxatie kunt u mogelijk besparen op de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Onze ervaren taxateurs kennen alle ins en outs van het proces en zullen alles in het werk stellen om de meest gunstige waardering voor je voertuig te verkrijgen.

Voorkom Geschillen: Door een BPM-taxatie te laten uitvoeren, voorkomt u mogelijke geschillen met de Belastingdienst over de waarde van je voertuig. Onze deskundige taxateurs zorgen voor een nauwkeurige en rechtmatige taxatie die als bewijs kan dienen in geval van discussie.

Gemoedsrust bij Import: Bij het importeren van een voertuig is een BPM-taxatie vaak een vereiste. Laat ons je helpen bij het vaststellen van de juiste belasting die moet worden betaald bij invoer, zodat je zonder zorgen kunt genieten van je nieuwe aanwinst.

Transparantie bij Verkoop of Aankoop: Als je van plan bent een voertuig te verkopen of aan te schaffen, biedt een BPM-taxatie een objectieve en betrouwbare waardebepaling. Dit geeft beide partijen een duidelijk inzicht in de financiële aspecten van de transactie.

Waarom een einde contract of tussentijdse inspectie

Een voertuiginspectie aan het einde van een leasecontract is van groot belang om verschillende redenen:

  1. Bescherming tegen onvoorziene kosten: Een inspectie aan het einde van het leasecontract helpt bij het identificeren van eventuele schade of excessieve slijtage aan het voertuig. Door deze problemen tijdig op te sporen, kan de lessee zich voorbereiden op mogelijke kosten die anders bij het inleveren van het voertuig zouden kunnen ontstaan.
  2. Contractuele verplichtingen nakomen: Leasecontracten bevatten vaak clausules met betrekking tot de staat waarin het voertuig moet worden geretourneerd. Een inspectie helpt de lessee om eventuele vereisten van het leasecontract na te komen en mogelijke boetes of extra kosten te vermijden die kunnen ontstaan ​​als het voertuig niet aan de voorwaarden voldoet.
  3. Onderhandelingspositie versterken: Door vooraf de staat van het voertuig te kennen, kan de lessee een sterkere onderhandelingspositie hebben met de leasemaatschappij. Als er schade of slijtage wordt geconstateerd, kan de lessee tijdig oplossingen overwegen voordat het voertuig wordt ingeleverd, zoals het laten repareren van schade of het vervangen van versleten onderdelen.
  4. Duidelijkheid verschaffen: Een inspectie aan het einde van het leasecontract biedt duidelijkheid aan zowel de lessee als de leasemaatschappij over de staat van het voertuig. Dit minimaliseert eventuele geschillen of discussies over de staat van het voertuig bij het beëindigen van het contract.

Kortom, een voertuiginspectie aan het einde van een leasecontract biedt gemoedsrust, helpt bij het nakomen van contractuele verplichtingen, versterkt de onderhandelingspositie en biedt duidelijkheid over de staat van het voertuig bij terugkeer aan de leasemaatschappij.

Waarom je voertuigen laten inspecteren & taxeren door Detail Solutions?

Al overtuigd van onze toegevoegde waarde? We hebben de 9 grootste voordelen van ons als partner op een rijtje gezet.

Detail Solutions ervaren team

Ervaren inspecteurs en taxateurs

Detail Solutions beschikt over ervaren inspecteurs voor een nauwkeurige onafhankelijke inspectie op maat.

Detail Solutions volledige service

Gedetailleerde rapportage

Onze inspectie- en taxatierapporten zijn gedetailleerd en overzichtelijk, zodat u alle nodige informatie heeft om weloverwogen beslissingen te nemen.

transparantie en integriteir bij Details Solutions

Transparantie en integriteit

Wij hechten waarde aan transparantie en integriteit in al onze inspecties en taxaties, zodat u vol vertrouwen kunt vertrouwen op onze diensten.

Detail Solutions volledige service

Ondersteuning van begin tot eind

Vanaf het begin tot het einde bieden wij uitgebreide ondersteuning en begeleiding bij jouw inspectie- en taxatieprocessen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken.

Foto's bij taxatie en inspectie

Duidelijk beeldmateriaal

Wij maken foto’s van alles dat we we constateren, zodat u altijd een duidelijk beeld heeft van de huidige staat van het voertuig.

Detail Solutions snelle doorlooptijd

Snelle doorlooptijd

We begrijpen het belang van efficiëntie en streven ernaar om projecten binnen een redelijke termijn af te ronden, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Detail Solutions concurrende tarieven

Concurrerende tarieven

We bieden eerlijke en concurrerende prijzen voor onze diensten, waardoor onze klanten waar voor hun geld krijgen.

Detail Solutions tevredenheidsgarantie

Tevredenheidsgarantie

We streven naar 100% klanttevredenheid en staan achter ons werk met een tevredenheidsgarantie, zodat onze klanten met vertrouwen kunnen samenwerken met ons bedrijf.

Detail Solutions bij u op locatie

Bij u op locatie

Om je volledig te ontzorgen kunnen wij de werkzaamheden bij jou op locatie uit voeren. Zo hoef je geen onnodige dag vrij te nemen of tijd vrij te maken om het voertuig te brengen en vervolgens weer op te halen.

ONZE DIENSTEN

Wij leveren onze diensten met name aan leasemaatschappijen, fleetowners, verhuurbedrijven en signmakers.
Maar ook als particulier bent uw bij ons van harte welkom.

Ontstickeren Tesla auto

Ontstickeren

Van het verwijderen van kleine belettering en bedrijfslogo’s tot aan het volledig unwrappen van uw voertuig.

Voertuig inspectie en taxatie

Inspectie & taxatie

Wij helpen uw graag met einde contract inspecties en de inspecties ter behoeve van het opstellen van een taxatierapport.

Detailing auto

Reiniging in- & exterieur

Het compleet zorgvuldig reinigen van het interieur, exterieur of het gehele voertuig, zodat deze showroom klaar is.

VEELGESTELDE VRAGEN

We hebben al veelvoorkomende vragen voor je op een rijtje gezet, zodat u er ook snel een antwoord op kunt vinden. Staat je vraag er niet bij, óf wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe lang is een waardetaxatie geldig?

Een taxatie heeft een geldigheidsduur van 2 a 3 jaar. Dit is afhankelijk van je verzekeringmaatschappij. Voor de exacte geldigheidsduur dien je contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij.

Kunnen inspecties en taxaties binnen worden uitgevoerd?

Ja, zolang er voldoende belichting of daglicht aanwezig is dan kunnen deze binnen worden uitgevoerd.

Welk innameprotocol hanteert mijn lease- of verhuurmaatschappij?
Het innameprotocol is vaak te downloaden op de website van de lease- of verhuurmaatschappij. Daarnaast wordt deze vaak verstuurd per mail bij het afsluiten van het leasecontract of wordt deze naar u gemaild (eventueel als bijlage) bij de mail welke u ontvangt met de inleverinstructies. Deze mail ontvangt u enkele weken/maanden voordat u uw leaseauto moet inleveren.
Mist u het protocol van desbetreffende partij dan kunnen wij wellicht u voorzien van een juist exemplaar.
Ik ben het niet eens met het innamerapport, bieden jullie ook contra-expertises?

Indien u het niet eens bent met het innamerapport welke is opgesteld door een andere partij dan Detail Solutions, dan kunnen wij voor u een contra-expertise uitvoeren. Dit wil zeggen dat het voertuig nogmaals kritisch wordt geïnspecteerd en bekijken wij of de leasemaatschappij wel strikt het innameprotocol heeft gehanteerd.

Is het verstandig beschadigingen aan mijn in te leveren leaseauto, zelf te laten repareren?
Dit is sterk afhankelijk van de afspraken welke in uw contract zijn afgesproken. Stel een schade repareren, welke uw leasemaatschappij volgens protocol aan uw mag doorbelasten, kost € 450,- ex. btw bij een schadehersteller maar het eigenrisico bedraagt “slechts” € 250,- ex. btw dan is het wellicht beter om de schade niet te repareren.

Mocht u twijfelen over wat hierin de beste keuze is dan denken wij graag met u mee. Met onze ervaring kunnen wij uw vooraf een schatting geven van de herstelkosten zodat uw zelf de juiste beslissing kan maken.

Hoe lang duurt een inspectie van een voertuig?
Dit is afhankelijk van de staat en type van het voertuig. Een jonge nette auto met weinig kilometers is uiteraard sneller geïnspecteerd dan een “goed gebruikte”bedrijfswagen welke tijdens zijn levensduur het nodige heeft te verduren gehad. Gemiddeld gezien is een inspectie in 30 minuten uitgevoerd.
Moet ik mijn voertuig schoonmaken voor een inspectie of taxatie?
Om een goede inspectie of taxatie te kunnen verrichten is een schone auto van essentieel belang. Op die manier kan een schade juist worden beoordeeld en zal de waarde van uw voertuig correct kunnen worden vastgesteld.
Hoeveel procent bijtelling betaal ik voor mijn youngtimer?

Voor youngtimers geldt een speciale regeling voor zakelijke rijders, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer of te wel WEV). Dit is dus bijvoorbeeld 35% van de waarde die door een registertaxateur in een WEV-taxatie is vastgesteld.

Wat dient er aanwezig te zijn tijdens een inspectie?

Bij het einde van een leaseautoovereenkomst zijn er verschillende items die je mogelijk moet teruggeven aan de leasemaatschappij, afhankelijk van de specifieke voorwaarden van het leasecontract. Hier zijn enkele van de gebruikelijke zaken die je moet inleveren:

  • Alle sleutels inclusief reserve
  • Kentekenbewijs
  • Onderhoudsboekje en instructieboekje
  • Eventuele andere documenten die bij de auto horen zoals beveiligingscode radio/navigatie, sleutelcode, alarmcertificaat etc.
  • Accessoires: Als je extra accessoires hebt meegeleased of bij de uitvoering horen van het voertuig, dan moet je ervoor zorgen dat je deze terugplaatst voordat je de auto inleverd. Denk hierbij aan skikoffer, kinderzitjes, dakdragers, trekhaak, winterbanden etc.
  • Hoedenplank of rolhoes indien van toepassing
  • Reservewiel of bandenreparatieset indien van toepassing
  • Navigatiemedia indien van toepassing
Er zijn enkele onderdelen manco bij mijn voertuig, wat belast de leasemaatschappij hier qua kosten aan door?
De bedragen voor manco’s zoals het missen van een reservesleutel, hoedenplank, dakdragers etc. zijn vaak opgenomen in uw contract dan wel in het innameprotocol. De meeste leasemaatschappijen kunnen uw telefonisch of per mail melden wat de kosten zijn. Het is daarna aan u de keuze om het bedrag voor de manco te accepteren of deze in orde maken voordat de einde contract inspectie wordt uitgevoerd.
Dienen beide berijders aanwezig te zijn bij een tussentijdse inspectie (berijderswissel)?
Het is niet noodzakelijk en zeker niet altijd mogelijk om zowel de oude als de nieuwe berijder aanwezig te hebben tijdens een tussentijdse inspectie. Wij adviseren om tenminste de oude berijder aanwezig te laten zijn gezien deze persoon zal tekenen voor de geconstateerde beschadigingen en manco’s welke in zijn of haar leaseperiode zijn ontstaan. De nieuwe berijder kan bij aanname van de leaseauto zelf strikt contoleren aan de hand van het innamerapport of de auto volledig volgens omschrijving van het rapport verkeerd.
Ik heb meer kilometers met mijn voertuig gereden dan contractueel is afgesproken, wat zijn de kosten hiervan?
Deze zogenaamde ‘meer kilometers’ zijn opgenomen in uw lease- of huurcontract. Vaak is dit een vast bedrag per extra gereden kilometer. Stel de kilometerbundel is 30.000 km maar uw levert het voertuig in met 32.500 km dan is de eindafrekening 32.500 km – 30.000 km = 2.500 km maal het afgesproken bedrag per extra gereden kilometers.

Bij de meeste leasemaatschappijen is dit kilometerbedrag tussen de € 0,05 en € 0,16. Stel het bedrag zou € 0,10 zijn dan kan de leasemaatschappij € 250,- extra aan u doorbelasten in bovenstaand rekenvoorbeeld.

Sommige leasemaatschappijen hanteren ook een payback-regeling voor voertuigen welke juist met minder kilometers worden ingeleverd. De rekensom is dan gelijk aan bovenstaand voordeel maar dan financieel in uw voordeel.

Waarom moet ik BPM betalen?
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen en is een belasting die wordt geheven bij de aanschaf of registratie van een personenauto of motorrijtuig in Nederland. Het doel van de BPM is om de aanschaf van auto’s te belasten en daarmee het gebruik van het wegennet te bekostigen en het milieu te beschermen.

De reden dat u ook BPM moet betalen bij de aankoop van een tweedehands voertuig heeft te maken met de manier waarop de BPM wordt berekend. Bij de registratie van een tweedehands voertuig in Nederland wordt de BPM berekend op basis van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van het voertuig. Aangezien de BPM een belasting is die gekoppeld is aan het voertuig zelf, moet deze belasting worden betaald wanneer het voertuig in Nederland wordt geregistreerd of in het verkeer wordt gebracht, ongeacht of het voertuig nieuw of tweedehands is.

Meer informatie aanvragen